Rozwój mowy od 3 do 7 roku życia

Oceń artykuł: Rozwój mowy od 3 do 7 roku życia

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek
ocena: 4,00 na 5 możliwych
na podstawie 1 głosujących osób.
Loading ... Loading ...

MOWA DZIECKA OD TRZECIEGO DO SIÓDMEGO ROKU ŻYCIA (okres swoistej mowy dziecięcej)
Choć mowa dziecka na początku tego okresu jest jeszcze daleka od doskonałości, to w wymowie powinny pojawić się właściwie pozostałe głoski naszego języka (te najtrudniejsze). Są to: głoski przedniojęzykowo-dziąsłowe: sz,ż,cz,dż powinny pojawić się okołoczwartego, piątego roku życia (wcześniej zastępowane są przez s,z,c,dz lub ich miękkie odpowiedniki ś,ź,ć,dź) Głoska r powinna pojawić się pod koniec czwartego roku życia, a do tego czasu zastępowana zwykle bywa początkowo przez j, a później przez l.
A oto typowe odrębności językowe dziecka będącego w wieku od trzech do pięciu lat:
- opuszczanie sylaby początkowej, lub końcowej  (ulubiona przez większość dzieci zupa midolowa)
- przestawki głoskowe (jeśli dla naszego dziecka huśtawka to np.huwkaśta nie ma powodów do obaw (chyba że rodzice, bądź
opiekunowie naszych pociech wyprowadzają dziecko z błędu na siłę, lub gdy posługują się takimi samymi zwrotami do dziecka, nie dając mu wzorców poprawnej wymowy). Wystarczy tylko powtarzać te same zwroty tylko z tą różnicą, że będą one realizowane poprawnie (niech więc huwkaśta pozostanie dla nas huśtawką) – tworzenie nowych wyrazów ze skrzyżowania dwóch (czasami mogą
powstawać naprawdę zabawne zwroty i stwierdzenia). (Polecam założenie słownika naszego dziecka i zapisywanie w nim właśnie takich zwrotów. Zapewniam, że odczytanie tego po pewnym czasie wyleje niejedną łzę).
- zniekształcenia wyrazu, oraz mylenie czasów przeszłego z przyszłym jest również normalnym zjawiskiem towarzyszącym dzieciom podczas trwania zjawiska rozwoju mowy. Na rozwój mowy zasługuje szczególnie fakt podjęcia przez dziecko edukacji przedszkolnej, natomiast jeśli dziecko z różnych względów nieuczęszcza do przedszkola (np. brak gotowości) rodzice powinni zadbać o dostateczny kontakt z rówieśnikami, ponieważ to dzięki niemu dziecko poznaje różne, nowe słowa.
Ogólnie rzecz ujmując przed podjęciem edukacji szkolnej dziecko powinno wymawiać prawidłowo wszystkie dźwięki, aby nauka pisania i czytania nie sprawiała problemu.  Zapamiętajmy stwierdzenie: dziecko pisze tak jak mówi, a nie tak jak słyszy.

Kinga Nagórka – logopeda dyplomowany
na podstawie:
1) I. Styczek „Logopedia”, Warszawa 1979
G. Demelowa „Elementy logopedii”, Warszawa 1987