Łączka Bączka
Jaki żłobek jest dobry dla Twojego dziecka?
Szukając żłobka dla swojego dziecka, rodzice stają przed trudną decyzją. Poniżej przestawiamy listę niektórych rzeczy na które należy zwrócić uwagę przy wizycie w żłobku czy przy rozmowach z personelem placówki:
- lokalizacja: czy żłobek jest „po drodze” do pracy, a jeśli nie to w dni w które nie idziemy do pracy a dziecko będzie w żłobku (a my np. nie mamy samochodu) czy droga powrotna nie będzie zbyt długa i uciążliwa dla malca,
- lokal: czy lokal przystosowany jest do małych dzieci, tzn czy ma zabezpieczenia kantów, schodów, grzejników, kontaktów itp., czy zapewnione są drogi ewakuacji w przypadku pożaru. Czy w żłobku jest miejsce do zostawiania wózka/ sanek/ rowerka,
- cena: nie tylko ile wynosi czesne a ile wpisowe, ale także jakie są dodatkowe koszty tzn. co żłobek zapewnia w cenie abonamentu (np. zajęcia) a za co trzeba dodatkowo płacić (np. catering). Co rodzice muszą przynieść sami (np. pieluchy) a co zapewnia żłobek (np. pościel, śliniaki),
- godziny pracy: co się stanie jeśli wyjątkowo, dziecko będzie musiało zostać dłużej bądź być przyprowadzone wcześniej do żłobka, czy żłobek pracuje w dni wolne od pracy miedzy świętami i tzw. długie weekendy,
- jedzenie: kuchnia własna czy catering, ile posiłków dziennie jest przewidzianych dla dziecka i jakich, czy możliwe jest podawanie posiłków wg. diety (np. dieta bez mleka, dieta narodowościowa), czy jest możliwość przynoszenia własnych posiłków,
- karmienie: czy dzieci jedzą same czy są karmione, czy mogą zjeść tyle ile chcą czy są karmione ?na siłę?,
- adaptacja: jak przebiega, ile dni jest na nią przeznaczone, czy żłobek jest elastyczny w tej kwestii, czy rodzic może w tym czasie przebywać z dzieckiem i jak długo,
- kadra: kim są osoby pracujące w żłobku, czy posiadają odpowiednie wykształcenie i doświadczenie, jak długo pracują w obecnym miejscu pracy, czy posiadają kursy pierwszej pomocy, ile dzieci ?przypisanych jest? do jednej opiekunki,
- osoby dochodzące: czy żłobek współpracuje np z psychologiem, logopedą, fizjoterapełtą itp.
- plan dnia: jak wygląda plan dnia dzieci przebywających w placówce, czy są jakieś zajęcia (np. plastyka, język angielski), co dzieje się z pracami wykonanymi przez dziecko,
- atrakcje: czy planowane są jakieś atrakcje dla dzieci w postaci teatrzyków lub koncertów a także czy organizowane są imprezy okolicznościowe z rodzicami/dziadkami,
- spacery: jak często i gdzie dzieci wychodzą na spacery, czy z dziećmi idą wszystkie opiekunki,
- drzemka: gdzie dzieci śpią, jak są usypiane, czy drzemka jest obowiązkowa, co się dzieje z dziećmi które nie śpią,
- jak są uspokajane dzieci: czy opiekunki noszą je na rękach i przytulają czy pozwalają się wypłakać,
- choroby: jaka jest reakcja personelu na nagłe ataki chorób, czy wymagane jest zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia dziecka. Czy w nagłych przypadkach do placówki może przyjechać lekarz,
- kontakt z rodzicami: jak wygląda przekazywanie informacji o dziecku, czy jest możliwość obserwowania dziecka (np. monitoring), kto przekazuje informacje o zachowaniach i rozwoju dziecka,
- odbieranie dzieci: ile osób i w jaki sposób może być upoważnionych do odbioru dziecka (czy sprawdzana są dokumenty tożsamości).
Najważniejsze jednak to pójść do danej placówki, obejrzeć ją i popatrzeć na pracę opiekunek. Zaobserwować jak opiekunki zwracają się do dzieci i jak dzieci reagują na swoje ?ciocie?. Dobrze jest odwiedzić żłobek w godzinach normalnego funkcjonowania czyli między godziną 9:00 a 15:00 by zobaczyć i poczuć prawdziwą atmosferę miejsca, a także w okolicach godziny 17:00 chociażby po to, by aspotkać rodzica dziecka uczęszczającego do żłobka i zadać mu parę pytań na temat interesującej nas placówki.