Rozwój mowy od urodzenia do 1 roku życia

Oceń artykuł: Rozwój mowy od urodzenia do 1 roku życia

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek
ocena: 5,00 na 5 możliwych
na podstawie 1 głosujących osób.
Loading ... Loading ...

MOWA DZIECKA OD URODZENIA DO PIERWSZEGO ROKU ŻYCIA (okres melodii)

Formy wokalne, które występują w tym okresie to krzyk, płacz, a także głużenie, gaworzenie i echolalia.
Głużenie to przypadkowe wydawanie dźwięków, które nie mieszczą się w systemie fonetycznym. To dźwięki typu: gli, gla, kli. Gaworzenie natomiast jest słuchowym powtarzaniem dźwięków zasłyszanych z otoczenia. Gaworzenie jest szczególnie ważnym momentem, ponieważ na tym etapie rodzice samodzielnie mogą stwierdzić, że dziecko nie ma ubytków słuchu. Gaworzenie pojawia się między piątym, a szóstym miesiącem życia, kiedy słuch przejmuje wiodącą rolę nad wzrokiem. Dzieci u których stwierdzona została wada słuchu  głużą, nie przechodzą etapu gaworzenia. Dlatego dokładna obserwacja dziecka w tym okresie jest szczególnie ważna.
Zjawisko echolalii natomiast pojawia się około dziewiątego miesiąca życia (pod warunkiem, że nie ma ubytków słuchu) i polega na powtarzaniu własnych zasłyszanych słów. Zjawisko echolalii nie jest jeszcze mową. O mowie możemy powiedzieć wówczas, gdy dziecko zaczyna posługiwać się wyrażeniami, które coś symbolizują i coś oznaczają (np. wyrażenie „pafa” według rocznej Marysi oznacza kolor fioletowy). Po pierwszym roku życia mowa rozwija się szybciej lub wolniej. Ma to związek znauką innych czynności np. chodzeniem, kiedy to całą swoją uwagę dziecko skupia na takich właśnie „sztuczkach”.
Bardzo ważną kwestią w nauce mowy jest akcent i rytm wypowiedzi właściwy dla każdego języka. Dlatego rozmawiajmy z dziećmi, czytajmy im dużo książek, to naprawdę nie tylko wzbogaca słownictwo, ale również daje wiele dobrych wzorców.

Opracowała:
Kinga Nagórka – logopeda dyplomowany
na podstawie:
1) I. Styczek „Logopedia”, Warszawa 1979
2) G. Demelowa „Elementy logopedii”, Warszawa 1987